Decathlon, dat momenteel veertien sportwinkels heeft in Nederland, wil het aantal vestigingen op termijn verdubbelen. Daarbij mikt de Franse groep zowel op stadswinkels als op perifere vestigingen, gelijkmatig verdeeld.
Autorijminuten versus passantenstromen
Decathlon heeft momenteel veertien Nederlandse winkels, waarvan vijf in binnensteden. Dat kunnen er op termijn dubbel zoveel worden. De retailer gaat in elk geval nog naar Utrecht, waar zowel een vestiging in winkelcentrum The Wall als een binnenstadslocatie komt. “In sommige steden kunnen we kiezen voor de combinatie, soms het een of het ander”, zegt expansiemanager Anneloes van der Meer aan de collega’s van RetailTrends. Ze vertelt er ook dat Decathlon een datasysteem gebruikt om het type winkel te bepalen: “Voor perifere locaties kijk je alleen naar autorijminuten, in de stad ben je veel meer bezig met passantenstromen.”
Volgens de Amsterdamse nieuwssite De Westkrant komt er in Amsterdam een tweede vestiging. Naast de winkel bij de ArenA Boulevard, waar ook het Nederlandse hoofdkantoor is gevestigd, komt er een winkel bij in de wijk Sloterdijk. Eind mei werd ook bekend dat Decathlon een Nederlands distributiecentrum wil bouwen in Tilburg.