Bij online warenhuis Wehkamp steeg het verlies vorig boekjaar van 5 miljoen naar 60 miljoen euro. Nochtans steeg de omzet met 4,7%. Apax, de nieuwe eigenaar, heeft 50 miljoen op het bedrijf afgeboekt.
Wel 20% meer bestellingen
Moederbedrijf RFS Holland Holding zag in het voorbije gebroken boekjaar 2017-2018 de omzet met 4,7% stijgen, schrijft het Financieele Dagblad. Online warenhuis Wehkamp mocht 10% meer klanten verwelkomen en was goed voor 20% meer bestellingen, samen verantwoordelijk voor 43 miljoen euro extra. Toch is het niet allemaal goed voor de Nederlandse e-commercegroep: Lacent, een andere dochteronderneming van RFS en verstrekker van consumentenkrediet, zag de omzet met 7% dalen. De regels voor leningen werden strenger en mensen blijken minder producten op afbetaling te kopen.
Ook bij Wehkamp joeg een poging om het dalende marktaandeel op te krikken het bedrijf op hoge kosten. In het afgelopen boekjaar, dat tot 1 april liep, schafte nieuwe eigenaar Apax de verzendkosten af bij bestellingen boven de 20 euro af, maar dat kostte het webwarenhuis 15 miljoen euro. Wehkamp ging bovendien kort van start in België, maar daar werd vorig jaar al de stekker uitgetrokken.
Uit de verkoop van dochterbedrijven Create2Fit en Fonq haalde Apax 3,5 miljoen euro voor belastingen. De bouw van een tweede distributiecentrum en vernieuwing van de ICT-infrastructuur kostte echter meteen 17 miljoen euro. De investeerdersgroep heeft daarom 50 miljoen euro afgeboekt op de goodwill van RFS Holland Holding, dat het pas twee jaar geleden kocht. Die kosten verklaart ook meteen de spectaculaire verliesstijging: van 5 miljoen euro onder nul in boekjaar 2016-2017 naar 60 miljoen euro dit jaar. Apax zegt zijn winstverwachtingen met een jaar uit te stellen en schuift een stabiele omzetgroei van 4,5% voor de komende negen jaar naar voren.