Met een innovatieve mix van verse maaltijdoplossingen, ‘on the go’-shoppen en stadsafhaalpunten voor online boodschappen wil Delhaize het gehaaste klanten nog makkelijker maken. De retailer ziet potentieel voor 200 locaties binnen dit en drie jaar.
Instant retail
“Dit is een voorbeeld van ‘instant retail’ waarbij on the go, fysiek en digitaal voor het eerst op deze manier worden gecombineerd”, zegt topman Xavier Piesvaux. Hij mikt op drukbezette stedelijke klanten die vertrouwd zijn met digitale technologie, tijd willen winnen en toch ook gezond willen eten.
Net als in de nieuwe supermarkt in Nijvel is de hoofdrol in deze winkel weggelegd voor een Fresh Atelier, waar broodjes, snacks, smoothies, soepen en warme maaltijden ter plaatse worden bereid. Shoppers kunnen zich ook bedienen aan een saladbar en hebben verder de keuze uit 1500 verpakte referenties brood, gebak, salades, snacks en dranken. Afrekenen gebeurt efficiënt met Quickscan-kassa’s en vanaf februari ook met een scan & pay-app. Fresh Atelier is overigens erg compact: 80 tot 100 m².
Stads-afhaalpunt
Dit is echter meer dan een passantenwinkel: klanten kunnen hier ook een online bestelling plaatsen uit het complete supermarktassortiment van 15.000 referenties en ze de volgende dag komen afhalen. Daarmee opent Delhaize dus eigenlijk de eerste ‘stads-drive’ in België, een afhaalpunt voor voetgangers.
Fresh Atelier is een franchiseconcept,net als Proxy Delhaize of Shop & Go. De eerste vestiging bevindt zich in de Ravensteingalerij vlakbij het Centraal Station in Brussel. Nog dit jaar opent een tweede winkel in Leuven. Als de evaluaties gunstig uitvallen, ziet Delhaize potentieel voor 200 locaties in drie jaar tijd, met name in de steden.