Three is a crowd?
“Met de combinatie van Albert Heijnen Bol.com krijg je er een internetretailer van formaat bij. Dat is een majeure concurrent”, zegt hij. Volgens Belderok is daardoor op termijn nog maar plaats voor twee van de drie grote warenhuisketens, zegt hij in De Telegraaf.
Belderok ziet in theorie uitstekende kansen voor de uitdagers van de warenhuizen: “Als de combinatie Bol/AH met honderden afhaalpunten gaat lopen, is het prachtig. Ik denk dat je, als je werkt met een landelijk netwerk van afhaalpunten waar je alles op kunt halen, een slag gaat toebrengen.”
Toch is die slag niet bij voorbaat voor AH en Bol.com. “Het hangt af van de ambitie van Albert Heijn of het slaagt. Wel hebben ze een stevige prijs betaald voor Bol.com, dus waarschijnlijk willen ze er wat mee. Wil je succesvol zijn, moet je wel eerst een logistiek systeem opzetten. Degene die dat als eerste voor elkaar heeft, wint een belangrijk strijdpunt.”
Intussen wordt de markt voor warenhuizen alleen maar moeilijker, zo denkt Belderok. “De drie warenhuizen zullen kostenefficiënter moeten worden. De kern is: hoe krijg je de omzet per vierkante meter omhoog? Dat bezorgt de warenhuizen kopzorgen. Je kunt je alleen maar staande houden als je innoveert.”