De Rotterdamse ondernemersvereniging wil jaarlijks 1,2 miljoen euro investeren om de binnenstad te vernieuwen en een attractievere winkelbestemming te maken. Het doel: binnen de vijf jaar 15% meer klanten aantrekken.
Handelaars moeten zelf bij insteken
“We willen de meest vernieuwende binnenstad van de Benelux worden”, zegt Rob Vester, voorzitter van Urban Department Store Rotterdam (de ondernemersvereniging van de Rotterdamse binnenstad) aan het AD. Het is voor de economie in het stadscentrum levensnoodzakelijk om te zorgen dat shoppers voor Rotterdam (blijven) kiezen en niet elders gaan winkelen, meent Vester.
De ondernemersvereniging heeft daarom een plan klaar om de binnenstad te vernieuwen: de komende jaren moet elk jaar 1,2 miljoen euro in de winkelkernen van Rotterdam worden geïnvesteerd. Die investeringen moeten over vijf jaar 15% meer klanten en meer waardering opleveren. Alleen moeten de handelaars en winkeleigenaars zelf in de buidel tasten om dat budget bij elkaar te krijgen. Vester hoopt dan ook voldoende ondernemers en pandeigenaren mee aan boord te krijgen. In november wordt er door de 65 betrokken eigenaren en 300 winkeliers in het gebied gestemd over hun deelname en bijdrage.
Elk gebied eigen actiepunten
Het plan omvat alvast voor elk winkelgebied specifieke actiepunten: zo wil de vereniging er onder meer voor zorgen dat het overdekte winkelcentrum Central Plaza bij het Weena deel blijft uitmaken van de winkelroute van shoppers en dat ook het gebied errond netjes en aantrekkelijk is. Verder moet op de Lijnbaan een servicepunt met toiletten en bezoekersinformatie komen en wil de Kruiskade meer groen, fietsparking en verlichting.
“We hebben de laatste jaren al enorme stappen gemaakt, maar zijn er nog lang niet. Op veel plekken moeten nog luifels worden vernieuwd. Er ligt keurige bestrating, maar op het Beursplein is het nog steeds een rommeltje. Nog zát werk aan de winkel dus”, aldus nog Vester, die ook wil investeren in evenementen zoals Black Friday en Late Night Shopping.