Jan Singer, de voorbije twee jaar topvrouw van Victoria’s Secret, stapt op. Haar label kampt met een imagoprobleem en dalende verkoopcijfers.
Imago
Singer ging in 2016 bij Victoria’s Secret aan de slag. Voordien was zij CEO van lingeriemerk Spanx en was ze actief bij grote sportmerken als Nike en Reebok. Ze treedt af na een mediastorm die veroorzaakt werd door haar marketingbaas Ed Razek: die stelde dat ‘plussize’ modellen en transgenders niet thuishoren in de shows van het lingeriemerk omdat ze “de fantasie zouden doorbreken.” Achteraf nuanceerde de man wel zijn uitspraken en bood hij zijn excuses aan, maar het kwaad was toen al geschied.
Victoria’s Secret heeft een omzet van meer dan 4 miljard dollar, maar het merk verliest klanten aan andere merken die zich niet exclusief focussen op het traditionele schoonheidsideaal. Volgens critici ligt dit gebrek aan diversiteit in het aanbod van Victoria’s Secret aan de basis van de moeilijkheden en heeft het merk een echt imagoprobleem. Volgens analist Randy Konink van Jefferies Bank “focust het label op graatmagere supermodellen en komt hiermee niet tegemoet aan de vraag naar verschillende soorten ondergoed. Dames zoeken vooral naar comfort.”