De Amerikaanse sportschoenenspecialist Foot Locker lijkt terug van weggeweest: de sportschoenenretailer ziet nu al voor het tweede kwartaal op rij zijn vergelijkbare omzet groeien, terwijl ook de nettowinst de goede richting uitgaat.
Air Max geeft Foot Locker vleugels
Nochtans zag het twee jaar geleden slecht uit voor de schoenenretailer, want de Amerikaanse sportgigant Nike besliste toen om zijn producten ook via Amazon en een netwerk van eigen merkwinkels te verkopen. Maar zie: het voorbije (derde) kwartaal steeg de verkoop in Amerika op vergelijkbare basis met 2,9% tot 1,86 miljard dollar (1,6 miljard euro), terwijl er onder de streep 130 miljoen dollar (110 miljoen euro) overbleef.
CEO Richard Johnson schrijft de goede prestatie toe aan “strategische partnerships met merken” en aan de “inspanningen om de jeugdcultuur te inspireren en te versterker en hechtere banden te smeden met lokale communities”. Zo surfte Foot Locker mee op het succes van de nieuwe Air Max-sneakers die Nike op de markt bracht en waarvoor Foot Locker de geprivilegieerde partner was. De schoenenketen lanceerde ook een ‘Discover Your Air’-campagne rond enkele exclusieve modellen en investeerde samen met Nike in de rekrutering van ‘getrainde sneakerverkopers’ die voor meer ‘beleving’ in de winkels moeten zorgen. Met succes, getuige de stijgende verkoop.
Foot Locker, dat de voorbije twee jaar meer dan 250 winkels sloot, telt nu wereldwijd 3310 verkooppunten, waarvan 636 in Europa. Die boekten in de eerste negen maanden van het lopende boekjaar een omzet van 5,667 miljard dollar (4,9 miljard euro) en een nettowinst van 383 miljoen dollar (330 miljoen euro). Telkens een mooie stijging, die zich gisteren ook vertaalde op de Amerikaanse beurs: het aandeel schoot er net geen 15% omhoog.