Potentieel AH benutten
Voordat Levi 3MO oprichtte, was hij twaalf jaar in dienst bij Procter & Gamble, waar hij tal van managementfuncties heeft vervuld in marketing en sales. Bij Albert Heijn vult Levi de enige nog openstaande directiezetel in: kort nadat Albert Heijn eind april aankondigde dat het directieteam nieuw werd ingericht onder leiding van Ahold-bestuurslid Sander van der Laan, was de functie van marketingdirecteur vacant geworden met het vertrek van Levi’s voorganger Jeroen Pietryga.
Levi kreeg naar eigen zeggen ‘an offer you can’t refuse’ van Ahold. “Albert Heijn is een prachtig sterk merk dat binnen en buiten de Nederlandse grenzen een nog veel groter potentieel heeft”, zegt hij in een persbericht dat Albert Heijn naar aanleiding van zijn benoeming heeft verzonden.
“De sterk veranderende consument, de economische ontwikkelingen en de sterke concurrentie maken het een uitdaging om dat potentieel daadwerkelijk te realiseren“, aldus Levi, die gezien zijn ambities onmogelijk nee kon zeggen tegen de hem aangeboden functie.
Scherpe kritiek AH-directeur
Zijn uitspraken zijn Levi’s nieuwe baas – Sander van der Laan – uit het hart gegrepen: Van der Laan uitte eind juni dit jaar scherpe kritiek op de prestaties van de marktleider in de eerste jaarhelft. Met name het lage consumentenvertrouwen in Nederland remt volgens Van der Laan de groei van Albert Heijn.
Prijsperceptie is en blijft een open zenuw voor het AH-management. Ook de marketingprestatie van Albert Heijn was ondermaats volgens Van der Laan, waarbij de AH-directeur vooral kritiek uitte op de zeer teleurstellende EK-actie van Albert Heijn. Die was volgens hem niet spraakmakend en eigenlijk AH onwaardig.
‘Maak er een feest van’
Aan Levi nu de taak om het tij te keren en als directeur marketing en format het potentieel van de merkkracht van Albert Heijn veel beter te benutten, in Nederland en in het buitenland. Volgende maand staat de opening van de eerste AH to go-winkels in Duitsland gepland, dus Levi kan gelijk aan de bak ten oosten en ten zuiden van de Nederlandse grens.
Zijn kennis van Albert Heijn kan hem daarbij van dienst zijn, want Levi’s bureau 3MO tekende voor de jongste kerstcampagne van Albert Heijn, die eind 2011 als thema ‘Maak er een feest van!’ had. Tegen de tijd dat AH’s nieuwe kerstcampagne loopt, zal Albert Heijn hiervoor een nieuw bureau in de arm hebben genomen, al is het maar om elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen.