Juttu, het eigenzinnige zusje van AS Adventure en Bever, acht de tijd rijp om na zes winkels in België ook de stap naar Nederland te wagen. Dat verklaarde CEO Dominique Motte afgelopen donderdag op het podium van de RetailDetail Night.
Voor bewuste shoppers
“We hebben afgelopen jaar een mooie expansie doorgemaakt met drie winkelopeningen in België. We blijven kijken naar opportuniteiten in de provinciehoofdsteden, maar we flirten ook met onze noorderburen”, aldus de topman. “Van de vele Nederlandse klanten die we in onze winkels verwelkomen, ontvangen we namelijk fenomenaal positieve reacties. We hebben al een eerste prospectieronde achter de rug in het zuiden van Nederland.”
Juttu (Fins voor ‘verhaal’) is een bijzondere winkelformule: het is een conceptwinkel die je bezoekt zoals je een magazine doorbladert. De winkels zijn gemiddeld 600 m² groot, het assortiment biedt een eigenzinnige mix van meer dan honderd merken in mode, decoratie, verzorgingsproducten en voeding. De formule richt zich tot kritische, bewuste shoppers: duurzaamheid vormt de rode draad in het aanbod, dat voortdurend wisselt. Elke maand zet de keten een opkomend creatief talent in de kijker. Een lokale ontwerper, een origineel merk of een geweldig designproduct krijgt dan een plaatsje in de ‘pop-up space’.
Juttu werd bedacht door medewerkers van Retail Concepts, het bedrijf achter de outdoorwinkels A.S. Adventure, Bever en Cotswold Outdoor. De formule ging van start in november 2015 en heeft vandaag zes winkels op toplocaties in Antwerpen, Brugge, Brussel, Gent, Roeselare en in het Woluwe Shopping Center. Sinds maart 2016 is er ook een webshop. De retailer won in 2017 de bpost Omnichannel Award van RetailDetail en kaapte zopas brons weg op de eerste editie van de RetailDetail Award.