Scoopstore, dat letterlijk ruimte geeft aan opkomende merken en designers, opent een nieuwe winkel in Gent. De winkelketen heeft zo al vier vestigingen in België en Nederland, maar ziet deze opening als startschot voor verdere internationale expansie.
Fysiek platform voor startende labels
Na de winkels in Antwerpen, Mechelen en Maastricht doet Scoopstore nu ook Gent aan. Het concept vertaalt de formule van online platformen naar de fysieke winkelomgeving, door winkelruimte te verhuren aan startende labels. Shoppers vinden er zo een ruime waaier aan originele producten en merken, van tapijten uit kledij tot 3D-gelaserde GSM-hoesjes.
Aan de designers geeft Scoopstore de kans om niet alleen in contact te komen met de consument, maar biedt ook begeleiding, data en advies voor de verdere ontwikkeling van hun merk. “Heel wat starters en creatievelingen maken geweldige producten, maar vinden het moeilijk hun merk uit te bouwen en producten te verkopen. De opzet van een webshop is vandaag kinderspel, maar opvallen en verkopen tussen de tienduizenden anderen is wat anders. Bij traditionele winkelketens waar de concurrentie moordend is, liggen ze soms ook snel weer buiten als de verkoop tegenvalt”, legt algemeen directeur Inge Wouters uit.
Scoopstore mikt op expansie “over de landsgrenzen heen”
De nieuwe winkel is te vinden in de Hoogpoort en biedt ruimte aan meer dan zestig jonge labels: zowel lokale merken, onder meer Vol+maakt en Negenduust, als (inter)nationale opkomende labels vinden er een stekje. Het is meteen ook de eerste vestiging in de nieuwe stijl van Scoopstore: de nieuwe winkel wordt de blauwdruk voor de nieuwe richting die de keten voortaan uit gaat.
Scoopstore gaat zelf immers ook een nieuwe fase van expansie in: de formule kreeg de voorbije maanden een make-over met een volledig vernieuwd winkelconcept, nieuw logo, nieuwe winkelbeleving en ook verbeterde feedback van shoppers aan de labels. De keten is daarmee naar eigen zeggen klaar voor verdere groei, zelfs buiten de Benelux: in de komende jaren moet het aantal winkels “nog fors worden uitgebreid”, vindt Wouters.
“Om opkomende labels te laten groeien moeten wij ook meer mogelijkheden aanbieden en dus ook nieuwe vestigingen bieden. Met onze diverse winkelpunten kunnen we ook labels helpen te ontdekken waar hun producten het beste aanslaan. Aangezien onze labelportfolio nu al voor één derde bestaat uit buitenlandse labels is het een logische stap dat we over de landsgrenzen heen kijken”, klinken de ambities.