Grote bedrijven als Albert Heijn, McDonald’s, Sligro en Unilever zetten mee hun schouders onder de stichting ‘Samen tegen Voedselverspilling’. Doel: de voedselverspilling in Nederland tegen 2030 halveren.
125 kilogram per persoon verspild
De stichting ‘Samen tegen Voedselverspilling’ is een initiatief van onder meer Wageningen University & Research en het Nederlandse landbouwministerie. De plannen worden gesteund door een kerngroep van een tachtigtal bedrijven. De stichting beschikt over een eerste budget van 15 miljoen euro en heeft een duidelijk doel voor ogen: de voedselverspilling in Nederland tegen 2030 reduceren tot 1 miljoen ton per jaar, een halvering ten opzichte van het huidige volume. Om die ambitie waar te maken, moeten er in 2020 liefst 200 bedrijven zijn aangesloten bij de Stichting.
“Voedselverspilling ontstaat doordat er in de keten veel te weinig informatie wordt gedeeld en er geen verantwoordelijkheid wordt genomen”, zegt Toine Timmermans, programmamanager van Wageningen UR, in zakenkrant FD. “Bedrijven zijn niet gewend informatie met elkaar te delen. Dat vinden ze concurrentiegevoelig. Daarnaast heeft inkoop tegen zo laag mogelijke prijs vrijwel altijd prioriteit. Dat vinden supermarkten en foodbedrijven belangrijker dan de vraag of de grondstoffen goed worden gebruikt.”
In Nederland wordt naar schatting 22% van het voedsel weggegooid. Veel van de reststromen bij bedrijven en supermarkten zijn nochtans nog goed bruikbaar voor andere producten, maar belanden toch in vergisters, op de composthoop of in de verbrandingsoven. Per hoofd van de bevolking werd in 2016 circa 125 kilogram verspild in de voedselketen, waarvan 41 kilogram door consumenten thuis.