Organisaties die verkeersveiligheid promoten, maken zich grote zorgen om het toenemende aantal leveringen door koeriersdiensten als gevolg van de enorme groei van het internetwinkelen.
“Tot 50 bestelbusjes per dag”
“Het online bestellen van cadeaus heeft een effect op de veiligheid van woonwijken. Internetwinkelen spaart een rit uit naar de winkel maar leidt tot extra bestelverkeer in de woonwijken.” Dat zegt Veilig Verkeer Nederland, dat de alarmbel luidt: “In drukke straten komen dagelijks wel 40 tot 50 bestelbusjes per dag. Als de trend zich doorzet, zijn dat er over een jaar misschien wel 70 tot 80.” Daarbij hoort wel de kanttekening dat de branche zelf zich vragen stelt bij deze cijfers en niet zegt te weten in welke straten de situatie al zo erg is.
Naarmate het aantal winkels en supermarkten dat thuis gaat bezorgen groeit, zal het aantal verkeersbewegingen in woonwijken alleen maar drastisch toenemen, zo vreest VVN-directeur Alphons Knuppel: “Als we hier met z’n allen niets aan doen zal het aantal snelheidsovertredingen, foutparkeren en andere misstanden alleen maar stijgen. Om te voorkomen dat het echt een keer vreselijk mis gaat en er doden of ernstig gewonden vallen, roepen wij bewoners van drukbezochte buurten en wijken op om in actie te komen en om veiligheidsmaatregelen te vragen bij gemeenten.”
Gedeelde verantwoordelijkheid
Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid waren er vorig jaar 69 dodelijke ongevallen met bestelbusjes te betreuren. Alleen is niet bekend hoe vaak daar een koerier bij betrokken was: VVN pleit daarom in eerste instantie voor een betere registratie van ongevallen.
Daarnaast wijst de organisatie klanten én bedrijven ook op hun eigen verantwoordelijkheid. Zo kunnen consumenten de onveiligheid en de verkeersdruk in hun woonwijk verminderen door online bestellingen te laten afleveren in een afhaalpunt en meerdere pakjes gegroepeerd af te halen. De branche zelf moet dan weer meer inzetten op een efficiëntere logistiek, door bijvoorbeeld zendingen te bundelen en het tijdstip van levering te bepalen in overleg met de klant (zodat de koerier niet voor een gesloten deur staat). Een optimale ritplanning via uitgekiende ICT-voorzieningen moet het uitgangspunt blijven, aldus nog VVN.
Ook in België staat het probleem op de agenda: de Vlaamse Stichting Verkeerskunde vroeg eerder dit jaar al meer aandacht en beleidsmaatregelen. In maart had een studie van diezelfde VSV al uitgewezen dat zowat de helft van de ondervraagden zich onveilig voelt in het verkeer