De bekende Britse muziekketen HMV legt voor de tweede keer de boeken neer. Nadat de retailer in 2013 al een sterk afgeslankte doorstart maakte, kost de “tsunami van uitdagingen voor Britse retailers” HMV nu opnieuw de kop.
125 winkels dicht, 2000 banen op de tocht
De Britse winkelstraten hebben het bijzonder moeilijk en de retailcrisis eist er weer een nieuw slachtoffer: HMV, decennialang bekend als de platenzaken met de hond en een grammofoon in het logo, legt de boeken neer. De eindejaarperiode kon de keten niet het verhoopte soelaas bieden.
HMV en zijn 125 winkels worden onder curatele geplaatst en consultancybedrijf KPMG moet een overnemer zoeken. De winkels blijven voorlopig wel gewoon open. Er werken momenteel ruim 2000 mensen voor de keten.
Symbool van de retailcrisis
Voor de Britse retailsector is het tweede faillissement extra schrijnend omdat het eerdere faillissement in 2013 niet alleen een fors bloedbad in de winkelstraten opleverde, met grote vestigingen op vooraanstaande locaties die leeg kwamen te staan, maar het ook het begin van de retailcrisis inluidde die sindsdien is blijven woeden.
Investeerder Hilco Capital kocht toen de schamele restanten van de keten voor een luttele 50 miljoen pond, net zoals het destijds ook Free Record Shop overnam. Toch trekt ook Hilco er nu de stekker uit, onder andere wegens de sterke concurrentie van streamingdiensten zoals Spotify en e-commerce. HMV is weliswaar nog goed voor bijna een derde van alle Britse cd- en platenverkopen, maar die markt krimpt snel.
“Tsunami van uitdagingen”
“Zelfs een uitzonderlijk goed geleide en erg geliefde business als HMV kan niet op tegen de tsunami van uitdagingen voor Britse retailers het laatste jaar, bovenop de dramatische veranderingen in het consumentengedrag in de amusementssector”, legt CEO Paul McGowan uit volgens De Tijd.
Onder die uitdagingen vallen onder meer de brexit, de stijgende lonen en de hoge vastgoedprijzen ondanks een laag consumentenvertrouwen in het Verenigd Koninkrijk. Ook de Britse onlinemodeverkoper Asos en sportketen Sports Direct moesten eerder een schabouwelijke novembermaand toegeven, zelfs de slechtste ooit.
HMV, voluit His Master’s Voice, kent nochtans een roemrijke geschiedenis: de platenzaak zag in 1921 het daglicht in de Londense Oxford Street en lag aan de basis van de latere platenmaatschappij EMI. Op zijn hoogtepunt was de keten beursgenoteerd en zou zelfs mee voor de doorbraak van The Beatles hebben gezorgd. HMV verspreidde immers demo-opnames van de beginnende band onder de platenmaatschappijen.