De nieuwe hoofdaandeelhouder van warenhuisketen Hudson’s Bay grijpt in en stuurt aan op een grondige herpositionering voor de Nederlandse winkels. Dat wordt een opdracht voor Armin Devender.
Zwaar verlieslatend
Hudson’s Bay ging in 2017 van start in Nederland, na de overname van een aantal vestigingen van de failliete warenhuisketen V&D. Vandaag heeft het bedrijf dertien vestigingen, plus twee van dochter Saks Off 5th. Er staan nog openingen op stapel in Amstelveen en Utrecht, maar de warenhuisketen staat er bijzonder slecht voor: ze draaide vorig jaar 80 miljoen euro verlies.
Sinds de fusie vorig jaar tussen Kaufhof en Karstadt behoren de Europese activiteiten van Hudson’s Bay Company (HBC) tot de grootste warenhuisgroep van Europa, met het Oostenrijkse Signa als hoofdaandeelhouder. Het moederbedrijf wil nu de warenhuisketen reorganiseren en heeft daartoe een nieuwe topman aangeduid: dat is Armin Devender, die voordien verkoopmanager was voor Hudson’s Bay in de Benelux. Voormalig Benelux-topman Stefaan Le Clair zal zich nu weer helemaal focussen op het Belgische zusterbedrijf Galeria Inno, dat recent nog zijn webshop moest sluiten.
Wat de reorganisatie van Hudson’s Bay precies zal inhouden, is nog niet bekend. Mogelijk worden het assortiment en de prijszetting bijgestuurd en moeten de bestaande vestigingen kleiner worden.