Versimpelde versketen
In een persbericht laat de marktleider weten dat het de medewerkers vandaag heeft laten weten de versketen te gaan versimpelen: in samenwerking met de leveranciers zal een deel van het versassortiment voortaan vanuit twee National Category Centers (NCC’s) worden verdeeld. Versleveranciers beleveren deze centra direct en hoeven zelf geen voorraden meer aan te houden.
De huidige twee landelijke verscentra – in Nieuwegein en Utrecht – zullen over enkele jaren volledig zijn vervangen door deze NCC’s. Waar deze zullen zijn gevestigd, is op dit moment nog niet bekend. Wel geeft Albert Heijn aan dat de twee NCC’s zullen worden uitbesteed aan een logistieke dienstverlener.
“Welke dienstverlener dat is, kan ik nu nog niet zeggen. We zijn nog met partijen in gesprek“, zegt AH-woordvoerster Anoesjka Aspeslagh. “De plannen zijn nog in een vroeg stadium. Niettemin hebben we ervoor gekozen om onze medewerkers nu al in te lichten over de veranderingen die de komende jaren zullen plaatsvinden.”
Tijdwinst boeken in vers
De nieuwe centra zullen die de gehele versstroom voor hun rekening nemen. “Op de distributie AGF zal dit geen invloed hebben, maar bijvoorbeeld wel op de logistiek van vers vlees”, zegt Aspeslagh. “Daar is winst te behalen van minimaal één tot wel meerdere dagen. Zo bereiken die producten eerder – dus verser – en sneller de schappen van onze winkels.”
AH bestudeert volgens Aspeslagh in welke vers-assortimenten de meeste tijdwinst is te behalen. Bovendien hoeven de leveranciers geen voorraden meer aan te houden en kunnen ze de NCC’s meteen vanaf productie beleveren.
Mechanisatie orderpicking
De mechanisatie in de regionale distributiecentra (RDC’s) zal in eerste instantie worden getest. “Dat doen we in één van onze vier RDC’s”, zegt Aspeslagh. “Welk centrum het betreft, is nu nog niet bekend. We gaan het eerst testen en daarna geleidelijk aan uitrollen. Ook dit is een proces van enkele jaren.
Door de mechanisatie van de orderpicking verwacht Albert Heijn in de toekomst minder behoefte te hebben aan uitzendkrachten. “Voor alle huidige Albert Heijn-medewerkers blijft er voldoende werk binnen de organisatie”, stelt AH in haar persbericht.
Groei in Nederland en daarbuiten
De logistieke aanpassingen zijn immers ook gericht op toekomstige groei: “We merken dat we nu tegen de grenzen van onze capaciteit aanlopen”, stelt Aspeslagh. “We hebben er nu 82 nieuwe supermarkten aan ons winkelbestand toegevoegd. Bovendien willen we ook in Europa verder groeien.”
Ook online heeft Albert Heijn groeiplannen en daarvoor gaat het een aanvoerketen testen met distributiecentra en afhaalpunten. “Dat is inderdaad ook groei,” zegt Aspeslagh, “maar de online plannen hebben geen invloed gehad op de logistieke plannen die we vandaag aankondigen. Het betreft hier puur een nieuwe logistiek voor het efficiënt beleveren van winkels.”
Albert Heijn noemt de investeringen in de fysieke aanvoerketen ‘fors’. Hoe fors, daarop kan Aspeslagh vooralsnog geen antwoord geven – ook niet bij benadering.