Een van de mensen die zijn aangekondigd voor het eerste People Congress, dat RetailDetail op 21 februari 2019 samen met People On Point organiseert, is Wouter Torfs. De ceo van de gelijknamige schoenenketen heeft wel iets te vertellen over hoezeer mensen op de werkvloer het verschil kunnen en moeten maken. Een voorsmaakje.
Empowerment en solidariteit
“In deze moeilijke, disruptieve tijden verandert er veel tegelijk in de retail, en net op zo’n moment is een menselijke aanpak cruciaal. Meer dan als het goed gaat, moet je aandacht besteden aan de cultuur in je bedrijf en hoe de mensen erin staan. Net in zwaarder weer gaan mensen gemakkelijker twijfelen, worden ze angstiger, ook de winkelmedewerkers. Sommigen kiezen eieren voor hun geld, ze verlaten het bedrijf als ze zich daar niet veilig voelen, of ze raken geparalyseerd en durven geen verantwoordelijkheden meer te nemen. Een cultuur van vertrouwen is dan belangrijk, met empowerment en solidariteit als sleutelbegrippen, Als bedrijfsleider moet je alleszins niet vanuit wantrouwen alles zelf willen controleren.”
Bedreigingen als opportuniteit
“Voor Schoenen Torfs zijn de tijden even disruptief als voor andere bedrijven. Onze aanpak is te proberen de uitdagingen en de bedreigingen als opportuniteiten te bekijken. Als traditioneel retailbedrijf omarmen we bijvoorbeeld e-commerce. De online handel maakt intussen toch al 18% van onze omzet uit, waarvan een derde via onze fysieke winkels. Voor het personeel op de winkelvloer, van wie de meesten niet hooggeschoold zijn en weinig vertrouwd zijn met de online technologie, is dat niet vanzelfsprekend. We proberen onze winkels dan ook maximaal te betrekken. Op die manier vinden mensen ondanks hun angsten en twijfels toch de motivatie om met die ‘bedreigende’ aspecten van de hedendaagse retail aan de slag te gaan.”
Zuurstof voor verantwoordelijkheid
“Als zaakvoerder moet je er bij het aantrekken van nieuw talent voortdurend over waken dat je mensen aanwerft die slimmer en knapper zijn dan jijzelf bent. Ik ben zestig en heb eigenlijk weinig affiniteit met e-commerce – ik bestel zelf nooit iets online: mijn vrouw zorgt daarvoor – maar het is wel cruciaal om mee te zijn, en de mensen om je heen te empoweren, zuurstof te geven om verantwoordelijkheid op te nemen. Daarnaast moeten we de honderden mensen die traditioneel werken en voor wie e-commerce geen dagelijkse realiteit is, ook meekrijgen. Wat in onze aanpak vooral leerrijk of inspirerend kan zijn voor andere bedrijven, is van welk type leiderschap en van welke strategische keuzes je uitgaat om dat waar te maken.”
Wie meer in detail te weten wil komen hoe Wouter Torfs een en ander aanpakt en in praktijk brengt, schrijft best snel in voor het People Congress van RetailDetail en People On Point op 21 februari e.k. in Living Tomorrow in Vilvoorde. Daar spreken ook Erik Perey (People On Point), Erik Van den Eynden (ING), Jan Van Damme (Nespresso) en Renaud Mazière (Groupe Pierre Marcolini). Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je tickets bestellen.