Bleker was te gast bij de viering van tien jaar agrologistiek op de Floriade in Venlo. Daar gaf hij in antwoord op vragen uit de zaal aan niet gecharmeerd te zijn van de actie van Albert Heijn. ‘‘De sleutel ligt bij de supermarkten als het gaat om duurzaam en diervriendelijke produceren voor eerlijke prijzen. Albert Heijn stopt de sleutel alleen niet in het kistje maar legt het eronder”, stelde Bleker. De staatssecretaris heeft zelf een boerenachtergrond.
Eind vorige week hebben verschillende bonden voor voedselproducenten al actiegevoerd voor het hoofdkantoor van Albert Heijn in Zaandam. Het ging daarbij vooral om landbouworganisaties. Het CDA, de partij van Henk Bleker, stelde bij monde van kamerlid Ger Koopmans schriftelijke vragen over de actie van AH in het parlement. Eerder had de SP ook al vragen gesteld. Waarschijnlijk onder invloed van de stortvloed aan negatieve publiciteit krabbelt Albert Heijn intussen iets terug. Maandag werd aangekondigd de korting op te schorten voor leveranciers die door de korting in de problemen komen.
Intussen is ook duidelijk dat de actie van Albert Heijn navolging heeft gekregen. In reactie heeft concurrent Jumbo een soortgelijke brief gestuurd naar leveranciers. De eis van een Hallo Jumbo-bonus van 1,25 procent lag al langer op tafel, maar wordt met de nieuwe brief nog een keer verduidelijkt. Jumbo stelt in dezelfde brief, in handen van de redactie van het vakblad Distrifood, ook de betalingstermijn verder te gaan oprekken.