Amsterdam mist primeur
Hollister staat bekend om klassieke, casual kleding met invloeden van Zuid-Californië. Het merk Hollister valt onder Abercrombie & Fitch (A&F), dat halverwege dit jaar in totaal 1.055 winkels telde. In de Verenigde Staten zijn er 278 Abercrombie & Fitch, 154 Abercrombie kids, 486 Hollister Co. en 18 Gilly Hicks winkels. Daarnaast heeft het bedrijf wereldwijd 15 Abercrombie & Fitch, vijf Abercrombie kids, 92 Hollister Co. en zeven Gilly Hicks winkels. De vestiging van Hollister in Maastricht is de 93ste wereldwijd. A&F wordt niet zelden de Apple van de modewereld voor jongeren genoemd, zeker in Amerika.
Aanvankelijk zou de eerste Hollister in Nederland in Amsterdam komen, maar er kon vorig jaar geen geschikt pand worden gevonden. Inmiddels is geweten dat Abercrombie & Fitch – en dus mogelijk ook Hollister – zich nog dit jaar zal vestigen in het bekende pand van warenhuis Metz & Co aan de Leidsestraat in Amsterdam. Abercrombie & Fitch-artikelen zijn overigens wel al langer in Nederland te koop via een webshop.
De mannen maken de kleren
Het wereldwijde succes van Hollister en Abercrombie&Fitch wordt toegeschreven aan een opvallende manier van reclamecampagnes voeren. Hollister draagt met name de hippe levensstijl van de Amerikaanse West Coast uit, inclusief goed gebouwde jonge mannen met gebronsde huid en sixpack en ultra slanke meiden in kleine bikini’s. Ook de surfplank is nadrukkelijk aan het merk gekoppeld.
De Hollister-winkels worden bovendien identiek vormgegeven en ingericht. Aan de buitenkant zijn ze vrij donker en ook binnen is het licht schaars. Voor de ingang staan vaak schaars geklede aantrekkelijke jongemannen en meisjes opgesteld, zelfs bij winterse temperaturen, die klanten naar binnen moeten lokken. Alle medewerkers zijn geselecteerd op hun fysieke aantrekkelijkheid, al wordt dat beleid regelmatig bekritiseerd als seksistisch en discriminerend.