Verwarring alom
Warenhuisketen Bijenkorf doet bijvoorbeeld voorlopig niets: “We gaan niet ineens alle prijskaartjes vervangen”, zegt een woordvoerder in NRC Handelsblad. “Alles in de winkel wat al geprijsd is, houdt voorlopig dezelfde prijs. Nieuwe producten die binnenkomen, krijgen natuurlijk wel prijskaartjes waarop de btw-verhoging is doorgevoerd.”
Volgens een woordvoerder van CBW-Mitex, de organisatie van winkeliers in de sectoren mode, wonen, schoenen en sport, zal de reactie op 1 oktober heel verschillend zijn. “In de ene winkel worden de prijskaartjes niet vervangen, maar komt er op de kassabon twee procent bij. Soms vertelt de caissière dit aan de klant, in het andere geval staat er bij de ingang een bord of hangt er een briefje.” Er zijn uiteraard ook gewoon winkeliers die al hun producten van een nieuw kaartje met een hogere prijs voorzien.
Ook de prijsstelling is een reden om de verhoging niet direct door te voeren, zegt de woordvoerder: “Marketing- en campagnetechnisch is een bedrag van 9,99 euro handiger dan 10,20“, zegt hij. Dit wordt bevestigd door econoom Marten van Garderen van ING. “Als je overal lukraak 2 procent bij optelt, kom je op gekke prijzen. Dat werkt niet. Dus zullen veel ondernemers liever wachten. Op het moment dat ze hun prijzen aanpassen, zetten ze een iets grotere stap.“