Google misbruikt zijn positie op de advertentiemarkt en daar moet het van de Europese Commissie voor boeten: commissaris voor mededinging Margrethe Vestager legt een nieuwe dwangsom van 1,5 miljard euro op, bovenop de 6,7 miljard die de zoekmachine al eerder moest.
Vrije advertentiemarkt in gevaar
De online advertentiepoot van Google maakt misbruik van zijn dominante positie op het internet, besluit de Europese Commissie na een langlopend onderzoek. Met een marktaandeel van boven de 70% (tussen 2006 en 2016 gemeten), brengt de zoekgigant de vrije concurrentie in gevaar.
Vooral de praktijk waarbij Google optreedt als advertentiebroker voor de zoekfunctie op externe sites kan voor de EU echter niet door de beugel. Met die dienst, AdSense for Search, regelt het bedrijf zelf reclames en banners bij zoekresultaten op sites die met de zoekrobot samenwerken om hun webstek doorzoekbaar te maken.
Wie zoekt, moet Google Ads vinden
Volgens de Europese Commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager pakte het bedrijf dat in het verleden weliswaar niet eerlijk aan. Wie gebruik wilde maken van de Google-zoekfunctie op zijn site, werd contractueel opgezadeld met onder meer exclusiviteitsclausules en de verplichting om extra Google-advertenties te plaatsen.
Zo dwong AdSense vanaf 2006 af dat wie de zoekfunctie van Google gebruikte, geen advertenties van concurrenten op zijn site mocht toelaten. Vanaf 2009 kwam daar ook nog eens een soort minimum-afname bij: klanten van de dienst werden verplicht een minimumaantal advertentieruimtes op hun sites aan Google te geven, bovendien op de beste plaatsen.
Derde miljardenboete in drie jaar
De Europese Commissie vaardigt daarom nu een boete van 1,5 miljard euro uit. Die boete had nog veel hoger kunnen oplopen als Google de controversiële activiteiten niet meteen had stopgezet toen het lucht kreeg van de start van het onderzoek in 2016. Ook nu toont de technologiegigant een grote bereidwilligheid om zich te plooien naar de EU: Google belooft zijn rivalen in de komende maanden nog meer visibiliteit te gunnen.
Het is al de derde keer op drie jaar tijd dat Google op de vingers wordt getikt door Europa: eerder kreeg het een boete van 2,4 miljard euro voor Google Shopping en nog een van 4,3 miljard euro omdat het binnen Android de eigen browser Chrome zou voortrekken.