In je eigen woorden een bestelling plaatsen bij een webshop, en een antwoord krijgen in natuurlijke gesproken taal? Het is geen science fiction meer, maar realiteit: “de vlotste en gemakkelijkste interactie met een machine.”
Een natuurlijk verkoopgesprek
Michiel Vandendriessche en Sam Hendrickx van het Leuvense techbedrijf Oswald (onderdeel van de Cronos Group) stellen op het voorprogramma ‘Digital Commerce’ (hosted by Xplore Group) van het RetailDetail Congres (25 april 2019) de spraakapplicatie Chatbot voor.
Chatbot is geen spelfout?
“Nee, het is – zo je wil – wel een allusie op ‘chatbox’. Het is een samentrekking van ‘chatten’ en ‘robot’. Chatbot is immers een innovatieve applicatie, een softwaretoepassing, die je toelaat een natuurlijk gesprek te voeren met een computersysteem. Concreet kan het bijvoorbeeld de interface zijn in een webshop, waarmee de consument het verkoopgesprek voert. Als de klant zegt: ik zoek een nieuwe iPhone, dan doorloopt de robot in conversatiestijl met de klant de mogelijkheden, hij stelt vragen en licht producten gericht toe.”
Kan het ook in B2B?
“Zeker. Je kunt perfect in je eigen woorden een bestelling plaatsen en het systeem praat terug in natuurlijke taal om de bestelling rond te krijgen. Het is alsof je iemand opbelt, en je krijgt ook meteen antwoord. Met hun technologie rond spraakherkenning zijn Lernout & Hauspie zo’n beetje de grootvaders van deze toepassing, maar ondertussen zijn Google, Amazon en Facebook er ook mee bezig. Chatbot kan met stem werken, maar je kunt in het systeem ook tekst typen. In de VS is het al succesvol en het is nu in België volop in opmars.”
Ook in het Nederlands
België beent bij?
“We willen alleszins een toepassing die voor sommigen misschien nog als sciencefiction oogt, concreet maken en de mogelijkheden toelichten, zodat bedrijven zien hoe ze ermee aan de slag kunnen gaan. Wat is ‘voice ready’ en hoe werkt het? Er is immers al heel wat beschikbaar in het Nederlands, wat – anders dan bij Amazon & co – onze focus is, gericht op klanten in Vlaanderen. Onder meer met FedNot (de koepelfederatie van notarissen) en het onafhankelijk ziekenfonds Partena onderzoeken we samenwerkingsmogelijkheden.”
Zijn er al concrete cases?
“Op het RetailDetail Congres op 25 april e.k. zullen we een leuk voorbeeld toelichten. Wij geloven er sterk in dat in de toekomst keyboards en touchscreens in veel situaties vervangen zullen worden door deze spraaktechnologie, waarbij Chatbot reageert met gesproken reacties in natuurlijke taal. Het is immers de vlotste en gemakkelijkste interactie met een machine.”
Wil u graag meer te weten komen over de toekomst die ons wacht op het vlak van applicaties met spraaktechnologie? Kom dan op 25 april naar het RetailDetail Congres. Op het hoofdpodium zullen ‘s avonds enkele toonaangevende CEO’s hun aanvalsplan ontvouwen, onder het thema ‘Back to Attack’: ook Christian Van Thillo (De Persgroep) Peter Hinssen (Nexxworks) en Elise Vanaudenhove (Euro Shoe Group / Bristol) tekenen alvast present. Via deze link vind je meer informatie over het event en kan je je tickets bestellen.