Enkel nog vertragende factor
De brancheorganisatie noemt twee redenen waarom de chipknip moet verdwijnen. Ten eerste maken consumenten nog maar amper gebruik van de betaalmethode en ten tweede vertraagt de chipknip pintransacties. Bij het betalen met een pasje moeten klanten nu op de betaalterminal eerst kiezen of ze willen chippen of pinnen alvorens ze hun pincode kunnen intikken. Dit zorgt ervoor dat klanten onnodig lang bezig zijn met betalen.
De belangrijkste reden waarom de chipknip ooit werd ingevoerd is ook weggevallen: door de daling van de kosten van pintransacties is de chipknip niet langer nodig. Deze werd ruim tien jaar geleden gelanceerd als methode voor kleinere betalingen. Intussen rekenen de meeste winkeliers geen pintoeslag meer bij lage transacties. Detailhandel Nederland adviseert winkeliers zo snel mogelijk te stoppen met de chipknip, zodat tijdens de feestdagen klanten al sneller kunnen afrekenen met pin.
Dit betekent niet dat de chipknip helemaal gaat verdwijnen: vooral automaten zullen de betaalmethode voorlopig blijven accepteren. De mogelijkheid om geld op de chipknip te zetten blijft bovendien op de meeste bankpassen zitten.