Je moet sterk van jezelf overtuigd zijn als je een bod van 5,3 miljard op je bedrijf links laat liggen. Het is nochtans precies wat group buying platform Groupon deed met Google. Eerder deze week wisten we te melden dat de deal met Google nagenoeg rond was. Via een externe woordvoerder liet Groupon nu weten onafhankelijk te willen blijven.
De exacte redenen voor het afspringen van de deal zijn niet helemaal duidelijk. Volgens insiders wil Groupon mogelijk een beursgang maken in 2011. Een andere reden kan zijn dat de geschatte jaaromzet van Groupon weleens vier maal zo hoog zou kunnen zijn als wat de media vermoeden (500 miljoen dollar). Zelf wil Groupon echter geen mededelingen doen voor maandag.
Ook Google’s woordvoerder wil niet uitweiden over het afhaken van Groupon. In ieder geval zal het ego van de top van Google gedeukt zijn. Zeker aangezien enkele weken geleden naar buiten kwam dat ook Twitter een overnamebod van 4 miljard beledigend vond.
Door die onderschattingen heeft Google naast twee belangrijke deals gegrepen, die nochtans essentieel kunnen zijn voor de toekomst van de zoekmachine. De online markt voor local business advertising zal de komende jaren namelijk snel groeien. Zoekmachines Bing en Yahoo beloven op die markt geduchte concurrenten te worden, waardoor Google zich verplicht ziet acquisities te doen om zijn positie te verzekeren. Helaas totnogtoe zonder resultaat.