Winkelgedrag in crisistijd
Het onderzoek van de Persgroep Advertising en Newcom Research & Consultancy gaat met name in op veranderend winkelgedrag in crisistijd, merkassociaties en loyaliteit aan (huis)merken. Meer dan 1.800 respondenten deden mee aan het onderzoek, waaronder lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool.
Ruim 40 procent van de respondenten zegt dit jaar minder geld te kunnen besteden in vergelijking met 2009, terwijl 21 procent van de ondervraagden juist meer kan uitgeven. De budgethoogte voor de boodschappen is weliswaar min of meer hetzelfde gebleven, maar hoe geld besteed wordt is wel degelijk veranderd.
Zo leven consumenten gemiddeld gezonder, doen ze bewuster boodschappen en kopen ze meer gezonde producten. Wie een kleiner budget heeft, let ook meer op de prijs van producten. Zij kiezen vooral voor producten die in de aanbieding zijn. Een derde van de respondenten besteedt juist meer aan boodschappen, ongeacht de crisis.
Merkentrouw
In het onderzoek werd ook de vraag gesteld welke merken consumenten nooit zouden vervangen voor huismerken. Douwe Egberts, Coca-Cola en Calvé worden het vaakst genoemd, ook wanneer consumenten minder te besteden hebben. Samen met Grolsch en Becel zijn dit de merken waar consumenten het meest loyaal aan zijn, ook in crisistijd. In de top 25 van meest crisisbestendige A-merken staan diverse merken van Unilever en Procter & Gamble.
De top tien merken waar consumenten trouw aan blijven:
1. Douwe Egberts |
6. Honig |
2. Coca-Cola |
7. Nivea |
3. Calvé |
8. Unox |
4. Grolsch |
9. Lay’s |
5. Becel |
10. Blue Band |