Consument te laat geïnformeerd
Reeds op 1 oktober hoorde de NVWA dat niet alleen de gerookte zalm van het bedrijf met de bacterie besmet was, maar ook de zalm in salades. Foppen is toen meteen geïnformeerd, zegt de NVWA. De dag daarna heeft Foppen de salades toegevoegd aan de lijst met terug te halen artikelen, maar de consument is daarover pas twee dagen later ingelicht.
In De Stentor zegt voedingsmiddelendeskundige IJsbrand Velzeboer dat het veel te lang heeft geduurd eer de consument op de hoogte werd gesteld van de terugroepactie van de besmette zalmsalades.
Wettelijk gezien moet iedere voedingsmiddelenproducent binnen vier uur een traceerbaarheidslijst kunnen overleggen, waar de producten naartoe zijn gegaan en wat de grondstofbronnen zijn. Volgens Velzeboer gaat het om een ernstige fout, die “best wel juridische consequenties” kan krijgen.
Twee doden
Twee ouderen zijn intussen overleden nadat ze zalm hadden gegeten die besmet was met de salmonellabacterie; zeker 550 anderen werden ziek.
Foppen wil niet reageren op de berichten en is zelf nog bezig met onderzoek.