Fairtrade-bananen
Twee jaar geleden begon Plus als eerste supermarkt met de verkoop van bananen met enkel nog het Max Havelaar-keurmerk. Al snel volgden ananassen, thee, wijn en peulvruchten. Recent werd aan die lijst huismerk koffie toegevoegd, en ook alle chocoladerepen van het huismerk hebben dat keurmerk.
Plus scoort vooral zo hoog door de volledige overstap op fairtradebananen, één van de meest verkochte versproducten in de supermarkt. De supermarktketen noemt geen concrete cijfers over de verkopen.
Zelfde prijs voor Fairtrade en gewoon
Plus maakt het klanten makkelijk om te kiezen voor fairtradeproducten, omdat die producten er niet duurder zijn dan gewone. Commercieel directeur Eric Leebeek van Plus supermarkten zegt daarover: “Natuurlijk willen we de keuze voor de klant niet moeilijker maken, daarom neemt Plus het prijsverschil voor zijn rekening. Dit betekent dat de klant een eerlijk product krijgt voor dezelfde prijs en de boer een eerlijke prijs voor zijn product. Zo maken we de wereld samen een beetje beter.”
Ook op andere manieren neemt Plus haar verantwoordelijkheid op het gebied van verantwoord ondernemen. Op basis daarvan is Plus door Milieudefensie sinds 2006 zes achtereenvolgende jaren uitgeroepen tot ‘Beste biologische supermarkt’.