In een brief die directeur merchandising Casper Meijer vorige week namens Albert Heijn heeft verstuurd, staat de oproep aan leveranciers om Albert Heijn voor 1 december aanstaande te informeren over de vraag of hun etikettenprinters in staat zijn om de GS1 DataBar te printen. Ook wil AH weten welke aanpassingen nodig zijn om alsnog de nieuwe barcode te kunnen printen.
Kosten en baten van de nieuwe code
Armand Schins, data quality & governance manager bij Ahold, coördineert deze inventarisatie. “Dit is een eerste stap op weg naar invoering van de GS1DataBar”, zegt hij op de opiniewebsite van GS1 Nederland. “Voor ons betekent het een forse investering in onze kassasystemen, maar ook voor onze leveranciers kan het om aanzienlijke bedragen gaan die ze moeten investeren.”
Albert Heijn heeft in eerste instantie de versleveranciers aangeschreven, omdat juist in vers de voordelen van de nieuwe databar het meest duidelijk zijn. De nieuwe barcode zou veel meer informatie kunnen bevatten, zoals de houdbaarheidsdatum en het batchnummer. Hierdoor kan AH efficiënter bestellen, waardoor veel minder product verloren gaat. Ook is de herkomst van producten beter te traceren.
Deze en andere efficiency-voordelen zullen evenwel moeten opwegen tegen de investeringen, die voor Albert Heijn in de miljoenen euro’s zullen belopen. Alleen al het aanpassen van alle kassa’s in de winkels en het automatiseringssysteem kost een smak geld, maar ook de industrie moet investeren in het eigen automatiseringssysteem en in de etikettenprinters. Vandaar ook dat Albert Heijn erop aandringt dat de leveranciers hier voortvarend op inhaken.
Voordelen voor leveranciers
Is het evenwel realistisch te verwachten dat leveranciers meteen voor het idee gewonnen zullen zijn, en liggen de voordelen van de nieuwe barcode niet vooral bij de retail? “De voordelen voor leveranciers zijn ook aanzienlijk”, zegt woordvoerster Dagna Hoogkamer namens Albert Heijn. “De barcode kan meer informatie bevatten, die bij een goede registratie de foutenmarge in de logistieke keten aanzienlijk vermindert.”
“Bovendien is de nieuwe barcode kleiner en neemt dus minder ruimte in op de verpakking. De kleinere oppervlakte stelt de industrie ook in staat om kleine producten van een barcode te voorzien. En uiteraard zorgt de nieuwe databar voor betere mogelijkheden voor tracking & tracing en efficiënt voorraadbeheer. Dat is ook in het belang van de leveranciers”, bepleit Hoogkamer verder.
AH start, maar volgen de anderen?
Marco van der Lee, brancheadviseur levensmiddelen bij GS1 Nederland rekent avlast op verdere uitbreiding van de barcode onder retailers: “Dat Albert Heijn de eerste stappen zet om met de nieuwe barcode hun versketen te optimaliseren, is zeker een stimulans voor de rest van de markt om te volgen.”
Dat zullen ze overigens ook moeten, want voor alle retailers geldt 1 januari 2014 als de afgesproken datum waarop ze in staat moeten zijn om de nieuwe GS1 DataBar te kunnen scannen. Dat dit initiatief van Albert Heijn breder zal worden opgepikt is daarmee een kwestie van tijd.