Traditie scoort
12.000 consumenten konden 86 merken beoordelen op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit. Opvallend is dat het podium wordt bezet door Nederlandse merken: op twee en drie staan immers Campina en Verkade, dat de prijs al drie keer won en daarmee voor het vijfde jaar op rij het podium haalt. De rest van de ereplaatsen werd ingenomen door Bolletje, Conimex, Unox, Pampers, Honig, Calvé enn Dr. Oetker.
Marcel van Aalst, onderzoeksdirecteur bij het EFMI, verklaart dat in economisch moeilijke tijden de vertrouwensbasis wegvalt. “Vandaar dat er een duidelijke hang is naar vertrouwen en dus naar oer-Hollandse merken. Deze trend is al sinds 2009 merkbaar.”
Dit jaar was er een speciale prijs voor “meest aanwezige merk op de winkelvloer“. Daar speelde de hang naar Hollands veel minder: Coca Cola kaapte de trofee weg, voor Lay’s en – toch weer – Douwe Egberts.
Categoriewinnaars
Er werden in totaal in zeven productcategorieën prijzen uitgereikt. De drie laureaten wonnen elk ook hun categorie. Per categorie zijn de winnaars:
- Verkade (zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, boord en banket)
- Grolsch (alcoholische dranken)
- Campina (zuivel, kaas en geelvetten)
- Douwe Egberts (overige non-alcoholische dranken)
- Conimex (kruidenierswaren)
- Dr. Oetker (vers, salades, diepvries en verpakte groenten)
- Pampers (persoonlijke verzorging en schoonmaak)