Strategische vernieuwingen
Makro introduceert in Nederland in feite drie strategische vernieuwingen: naast de webshop voor kantoren komt er een platform met extra dienstenaanbod (makroXtra) en een “transformatie van medewerker naar mini-ondernemer”. Makro zegt daarmee beter in te kunnen spelen op de wensen en behoeften van ondernemend Nederland. Freelancers en kleine ondernemers vormen immers nog steeds de belangrijkste doelgroep van de groothandelsketen.
De keuze voor de drie strategische vernieuwingen komt voort uit trends die Makro al enige tijd onder zijn klanten opmerkt: ondernemers werken steeds meer 24/7 en vragen daarom tijdens het winkelen naar meer efficiëntie en gemak. Ondernemend Nederland lijkt dan ook steeds minder de weg te vinden naar fysieke winkels, dus hoopt Makro met de nieuwe webshop deze groep beter te kunnen bedienen.
Beter bereik van klanten
Zo wordt Makro na 44 jaar echt een multichannelketen: de Nederlandse ondernemer kan terecht bij de zeventien Makro-vestigingen, Makro’s bezorgservice is er voor de horeca en de webshop voor kantoren.
Naast de internetwinkel biedt Makro nog andere diensten aan voor het midden- en kleinbedrijf, zoals microkrediet, zakelijke telefonie en internet. Makro koppelt op die manier horecaklanten aan Qredits, een toonaangevende specialist in microfinanciering, aantrekkelijk voor ondernemers nu banken minder snel leningen verstrekken.
Dalende omzet
Dat Makro iets móet doen aan de eigen bedrijfsvoering, blijkt uit de omzetcijfers die dit jaar tot en met november zijn achtergebleven bij die in 2011. Dat komt vooral door de tegenvallende verkopen in kantoorartikelen en non-food. De omzet uit horecaproducten groeit nog wel met 1,5%.
De aankondiging van de webwinkel heeft al tot 100.000 inschrijvingen van klanten geleid, ongeveer een tiende van het totale klantenbestand. Algemeen directeur Bienfait wil in twee jaar tijd rond de vijf procent van de omzet via internetverkoop halen; daarmee zou de webshop een vergelijkbare omzet halen als een fysieke vestiging.