“Hoge werkdruk is standaard bij Aldi”
Bij Aldi zou de werkdruk systematisch te hoog zijn: werknemers hebben nooit pauze en er ontbreken aparte vulploegen, schoonmaakploegen en kassamedewerkers. Daardoor is er sprake van constante onderbezetting. Filialen worden volgens medewerkers door gemiddeld twee werknemers gerund, terwijl dat er zes of meer horen te zijn.
CNV Dienstenbond kreeg de afgelopen maanden tientallen reacties van werknemers van de Aldi. In de meeste gevallen gaat het om collectieve klachten, problemen en misstanden. Zo zou Aldi het personeel structureel meer uren laten werken zonder contractaanpassing.
Op het randje van veilig
Een anonieme filiaalhouder zegt: “Aldi speelt op de rand van wat mogelijk en veilig is. De bezetting van twee personen is de standaard en dat levert gevaarlijke situaties op, met name bij de geldafhandelingsprocedures. Wij voelen ons vaak onveilig, omdat ook klanten steeds vaker het magazijn en de kantine betreden.”
In De Telegraaf bevestigen medewerkers en een filiaalhouder anoniem de werkomstandigheden. Vakbondsbestuurder Rahimi stelt dat een gemiddelde supermarkt ongeveer dertig procent van de omzet uitgeeft aan personeelskosten, terwijl dat bij Aldi bij vier procent stokt. De vakbondsbestuurder wil hierover graag in overleg met Aldi, maar vindt alleen een gesloten deur of in het beste geval een standaardantwoord.
Als Aldi verder overleg blijft weigeren, wordt een passende vervolgstap gezet, zegt Rahimi: “Aldi moet zich gewoon aan de Nederlandse wet houden. Het is te gek voor woorden dat we daarvoor moeten vechten.”
Ook FNV bezig met zaak
Ook FNV Bondgenoten is al jaren bezig met de barre arbeidsomstandigheden van personeel van de Aldi. In Metronieuws gaf bestuurder Lilian Bakhuijsen van FNV Bondgenoten aan dat de vakbeweging er al jaren niet in slaagt om constructief in gesprek te raken met de supermarktketen. Aldi zelf zegt evenwel dat arbeidsconflicten “in de lijn” worden opgelost.