E-commerce is hot. Daar kan geen enkel objectief waarnemer nog om heen. Veilingsite eBay is daarom vastberaden zijn voorsprong in de wereld van online handel niet af te staan. eBay’s laatste nieuwe zet is de overname van de Duitse shopping club Brands4Friends.
Brands4Friends.
Brands4Friends is een online platform waar leden tegen fikse kortingen regelmatig partijen kleding van bekende modemerken kunnen aankopen. Een online outlet shop met andere woorden. In Duitsland heeft de site in de korte tijd sinds zijn ontstaan in 2007 al 3,5 miljoen leden weten te vergaren. Het is daarmee de grootste shopping club van Duitsland.
Online moderetail groots potentieel.
De overnameprijs bedraagt een slordige 150 miljoen euro. eBay heeft zoveel over voor het Duitse Brands4Friends omdat kledingretail een subbranche met groots groeipotentieel zou zijn binnen de e-commerce. Bovendien zouden volgens de veilingsite 20% van de online modeaankopen in shopping clubs gebeuren.
eBay is weliswaar niet de enige die opportuniteiten ruikt. Amazon, Facebook en eBay zullen geduchte concurrenten worden als platformen voor online retail. Terwijl Facebook zijn netwerksite helemaal klaarstoomt om zogenaamde social shops, webshops geïntegreerd binnen Facebook zelf, te mogen ontvangen, manoeuvreert ook Amazon in de richting van de shopping communities. Recent kocht Amazon het Spaanse BuyVip voor 70 miljoen euro. De strijd om de online klant is ingezet.