Dat blijkt uit het jaarlijkse overzicht van Onmisbare Merken dat het bureau EURIB publiceert op basis van onderzoek onder duizend consumenten. Hema is net als vorig jaar de nummer één met een score van 74 procent. Het is het vijfde jaar op rij dat het warenhuis de ranglijst aanvoert. Albert Heijn stijgt dit jaar van de vierde naar de tweede plaats (68%), terwijl ook Kruidvat (derde, 66%) en Blokker (vijfde, 65%). AH-zusje Bol.com staat op de vierde plaats met een score van 65 procent. Het eerste niet-retailmerk op de lijst is Google op de zevende plaats.
In de top twintig zijn verder nog V&D, Lidl, Aldi en Xenos te vinden namens de retailsector. Ook de foodmerken Douwe Egberts, Pickwick en Coca-Cola weten een plekje te veroveren in de top van de ranglijst. Opvallend is de stijging van Xenos (van 51 naar 20) en Dr. Oetker (95 naar 29). Opvallend is dat concurrent Wehkamp van Bol.com slechts 28 procent scoort in het onderzoek. Daarmee is het in de categorie Postorder de nummer drie, na ook nog Marktplaats. AH-concurrent Jumbo staat in de verkiezing slechts op de 71e plek.
De scores liggen anno 2012 1 procent lager dan in 2011 en nog steeds onder het niveau van het eerste onderzoek in 2008. De onderzoekers denken dat dit door de economische crisis komt. Daardoor letten consumenten wat meer op prijs en minder op merk. De periode van de grootste dalingen lijkt echter voorbij te zijn.