Van der Laan deed zijn uitspraak deze week in het Amerikaanse Philadelphia, waar moederconcern Ahold tegenover financiële analisten en beleggers zijn groeistrategie voor de komende jaren uit de doeken doet. Volgens Van der Laan slaagt AH erin op eigen kracht te groeien, terwijl Jumbo daar andere methodes voor gebruikt. “De nummer twee positie heeft Jumbo hoofdzakelijk te danken aan aquisities”, zei hij. Daarbij wees hij op de over het algemeen veel hogere autonome groei van AH dan die van Jumbo. Alleen in 2009 was de gele uitdager op dat vlak AH de baas.
De AH-baas liet bovendien weten twijfels te hebben over de gerapporteerde autonome groei van Jumbo. Om de dominante positie van AH verder te benadrukken haalde hij onderzoek aan waaruit blijkt dat de helft van de Nederlanders bij Albert Heijn over de vloer komt, terwijl dit cijfer bij Jumbo nog geen twintig procent bedraagt. Hij ziet dan ook geen reden voor een aanpassing van de eigen winkels wanneer een C1000 in de buurt naar Jumbo wordt verbouwd. “Jumbo bouwt C1000-winkels om tot de eigen formule. Die zaken liepen al goed en kenden al een hoge omzet per vierkante meter. Ik verwacht weinig upside”, aldus Van der Laan in Philadelphia.