Kaartjes, posters en beurtbalkjes
Volgens de schapkaartjes zijn de A-merken bij Dekamarkt iets goedkoper dan bij Vomar en Deen, goedkoper dan bij Supercoop, aanzienlijk goedkoper dan bij Albert Heijn en C1000 en véél goedkoper dan bij Coop. Dekamarkt beroept zich hierbij op recent onderzoek van de Consumentenbond.
“We hebben ze al enkele weken”, zegt Breed. “Toen het onderzoek van de Consumentenbond uitkwam, hebben we ze laten maken. Ook hebben we posters en we hebben er al tweemaal mee geadverteerd. En we zullen dit ook nog gaan vermelden op beurtbalkjes die klanten bij de kassa gebruiken.”
Wie is écht de goedkoopste?
Maar is Dekamarkt toch wel behoorlijk zeker van haar zaak, als het bedrijf zó uitpakt? De vraag is echter waar de bekende A-merkdiscounters Jumbo en Nettorama dan zijn… En Deka’s partner Dirk, of Hoogvliet, dat niet voor niets als slogan “Bewezen de Goedkoopste” heeft?
“Inderdaad is Jumbo standaard met A-merken goedkoper dan Dekamarkt”, moet Breed toegeven. “En eigenlijk ook Dirk en Hoogvliet. Maar met de eigen merken, de lage prijzen in vers en door de vele acties is Dekamarkt met een compleet winkelwagentje weel véél goedkoper.”
Nu is de prijspeiling van de Consumentenbond al jarenlang onderwerp van discussie, omdat supermarktorganisaties die heel soepeltjes kunnen interpreteren en in eigen voordeel uitleggen. De vraag is dan ook hoe belangrijk het onderzoek nog is, want het lijkt eerder leuk reclamemateriaal voor de supermarktketens dan interessant vergelijkingsmateriaal voor de consument…