Albert Heijn volgen
Volgens financieel topman Ton van Veen Daarmee volgt Jumbo het voorbeeld van Albert Heijn, dat leveranciers enkele maanden geleden al verraste met een brief waarin twee procent extra korting werd geëist. Die zaak zorgde voor veel negatieve publiciteit en is inmiddels grotendeels geschikt door de marktleider.
In het interview kondigt Van Veen aan dat Jumbo sterker op de kosten gaat letten. Net als andere formules merkt Jumbo dat omzet en marge onder druk staan door de economische crisis, terwijl de kosten juist stijgen. Van Veen stelt dat veel leveranciers prijsverhogingen hebben aangekondigd en dat ook de vakbonden een stevige duit in het zakje doen. Daarnaast kost de ombouwoperatie veel geld en heeft Jumbo te maken met hogere rentekosten.
Van Veen zegt ook dat er in de C1000-deal eigenlijk te veel winkels zijn doorverkocht aan Albert Heijn en Coop: “Op het moment dat je in gesprek gaat met potentiële kopers, hebben zij ook wensen. Dan ga je een pakket samenstellen. Maar ik heb ons tafelzilver zeker niet doorverkocht”, klinkt het in een interview met De Financiële Telegraaf.