Start met 3000 producten
In eerste instantie omvat het online assortiment drieduizend producten, maar dat zal de komende periode gestaag worden uitgebreid. Klanten kunnen bestellingen thuis laten bezorgen of afhalen in één van de 79 vestigingen van de keten. Veelal zullen bestellingen worden thuisbezorgd door de exploitant van de Formido-vestiging in de buurt. “Dus geen pakketdienst aan de deur, maar het vertrouwde gezicht van de lokale Formido Bouwmarkt. Weer een extra moment om de klantenrelatie te versterken”, zegt Lisanne Redczus van Formido.
Franchiseketens worstelen vaak met online verkoop, omdat centrale online bestellingen vaak ten koste gaan van de winkelomzet. Dit is bijvoorbeeld een heikel punt in de onderhandelingen tussen AH-franchisers en het hoofdkantoor over een nieuwe franchise-overeenkomst. Naar eigen zeggen is het Formido gelukt om franchisenemers te overtuigen van de meerwaarde van het extra verkoopkanaal. Overigens was er al een losse Formido-franchiser die zijn winkelassortiment online verkocht met een korting van 10 procent op de winkelprijs.
Formido vormt samen met Praxis de doe-het-zelftak van Maxeda, het concern waar in het verleden ook ketens als V&D en Hema deel van uitmaakten.