Tien procent winkels dicht
Macintosh Retail Group is het moederbedrijf van ketens als Dolcis, Scapino, Manfield en Kwantum, met in totaal meer dan duizend winkels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft veel last van de economische crisis en rekent er niet op dat de markt voor 2015 gaat aantrekken. Het is de bedoeling de sluiting van de winkels binnen drie jaar te realiseren.
De retailonderneming verwacht evenwel niet dat de sluiting van de winkels tot veel gedwongen ontslagen gaat leiden. Volgens het bedrijf zal natuurlijk verloop voor een belangrijk deel van het vertrek van werknemers zorgen. De te sluiten winkels zijn goed voor een jaaromzet van ongeveer 65 miljoen euro.
Investeren in online
In totaal neemt het bedrijf een last van 136 miljoen euro om de operatie te financieren. Dit zal leiden tot een ‘fors negatief’ bedrijfsresultaat, hoewel het operationele resultaat wel positief blijft. De onderneming mikt voor 2015 op een een winst van 30 tot 40 miljoen euro per jaar. Over 2012 zal gewoon dividend worden uitgekeerd, aldus Macintosh.
Tegenover de sluitingen staan ook nieuwe initiatieven: Macintosh wil meer investeren in de online verkopen en de hybride-winkelformules, waarbij fysieke en onlinediensten worden gecombineerd. Daarmee zet de onderneming de in 2011 geïnitieerde crosschannelstrategie geïntensiveerd door. Dat gebeurt onder meer met de introductie van bijna 500 Intreza Shoepoints in Nederland, waardoor de klant bij alle formules zowel online als fysiek het gehele aanbod kan kopen.
Consolidatieslag
“Het lijkt niet waarschijnlijk dat de marktomstandigheden in 2013 zullen aantrekken. Wij verwachten dat pas in 2014 sprake zal zijn van een langzame ingroei naar een “nieuwe normaliteit” in Fashion. Groei zal in mode vooral moeten komen vanuit de crosschannelaanpak, maar ook door het openen van winkels. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is een groter aantal winkels nodig om tot een zodanige dekking te komen dat een wisselwerking tussen online bestellen en fysieke facilitering echt interessant wordt”, aldus de Raad van Bestuur van Macintosh in een toelichting.
Naast autonome groei wil de retailgroep naar eigen zeggen ook een vooraanstaande rol spelen in de consolidatieslag die de modemarkt momenteel doormaakt. Macintosh zegt daarbij wel erg voorzichtig te zijn, “omdat eerst duidelijk moet zijn hoe de markt zich verder ontwikkelt en welke spelers daarin voorop lopen of afvallen.”