Logische stap na aanbodvermindering
Vodafone maakte bekend dat 27 vestigingen van BelCompany definitief de deuren gaan sluiten, terwijl twintig winkels worden omgebouwd naar brandstores voor Vodafone. Heel onverwacht is de stap niet, na de beslissing van vorige week om producten van concurrenten te weren uit BelCompany-winkels en zo het aanbod flink terug te schroeven.
Het is de tweede stevige ingreep van Vodafone bij BelCompany sinds de overname twee jaar geleden. Eind 2011 werden er al 44 filialen gesloten van de winkelketen en van zusterretailer Telefoonkopen.nl. De ondernemingsraad van Vodafone Retail is akkoord met de nieuwe operatie, meldt Connexie.
‘BelCompany blijft bestaan’
Volgens Vodafone is de sluitings- en ombouwronde ingegeven door een evaluatie van de totale winkelorganisatie. Daarbij zijn factoren als winstgevendheid, lokale concurrentie en de locatie van zowel de Vodafone als de BelCompany-winkels in aanmerking genomen. Volgens het telecombedrijf is er geen intentie het merk BelCompany op termijn uit de markt te halen.
BelCompany was vroeger eigendom van Macintosh Retail, maar dat verkocht de keten omdat het in mobiele telefonie geen core business meer zag. Mobiele telefoonverkopers in de winkelstraten hebben het ook erg moeilijk door de concurrentie van online prijsvechters en het groeiende netwerk van eigen winkels van de verschillende aanbieders.