Gegronde vermoedens
De geruchtenmolen werd op gang gebracht door een geplande toespraak van Machiel Tiddens, manager van Bol.com Plaza, op 20 maart aanstaande tijdens de MIX’ Nationale DHZ-Sessie. Daar zouden retailers uit de doe-het-zelfbranche ingelicht worden over de samenwerkingsmogelijkheden met Bol.com.
In 2012 lanceerde Bol.com reeds drie nieuwe categorieën (baby, mooi & gezond en koken & tafelen), maar moederbedrijf Ahold liet weten dat er ook in 2013 drie extra categorieën zouden bijkomen. Internetmarketeer Gerben Hoekstra gokte daarbij op de categorieën doe-het-zelf, dier en tuin. De lancering van die eerste categorie lijkt nu inderdaad wel heel dichtbij te zijn.
Een van de webshops die het ongetwijfeld zal merken dat Bol.com zijn markt betreedt, is Wehkamp.nl. Die was een hele tijd de grootste webshop voor klusmateriaal in Nederland, maar positioneerde zich al van bij de aanvang als de aanbieder van materiaal uit de decoratieve sector zoals verf, vloeren en behang. Als Bol.com erin slaagt doe-het-zelfretailers erbij te betrekken, dan is het nu al zeker dat het aanbod zowel in de breedte als in de diepte heel wat uitgebreider zal zijn.
Meerdere kapers op de kust
Er zijn echter nog andere Nederlandse bouwmarkten die online actief zijn: zo hebben Formido en Praxis (van de Maxeda DIY Group) kort na elkaar een webshop geopend en werkt Intergamma volop aan de ontwikkeling van een webwinkel voor zowel de Gamma- als Karwei-keten.
Ook het Duitse Hornbach wil niet achterblijven en rekent erop nog dit jaar online te kunnen verkopen aan Nederlandse klanten. (GDW)