Mijlpaal voor tablets
Door de economische crisis en het lage consumentenvertrouwen daalde de markt voor consumentenelektronica volgens onderzoeksbureau GfK met 18,3 procent. De verzadigde markt voor televisies en het toenemende gebruik van smartphones als vervanging van fototoestellen speelden ook een rol.
De IT- en telecommarkt vormen positieve uitzonderingen in de malaise: in december werd er voor het eerst meer geld besteed aan tablets dan aan notebooks, desktops en netbooks bij elkaar. De smartphones zorgden voor een groei van tien procent en ook de markt voor mobiele accessoires groeide sterk: met 19 procent. De toenemende verkoop van smartphones blijft de verkoop van cases, screen protectors en styluspennen voeden.
Voor 2013 denkt GfK dat de markt voor accessoires voor smartphones en tablets in 2013 een belangrijke motor voor de verkopers van consumentenelektronica. Vooral op het gebied van audio-apparatuur, zoals koptelefoons, liggen er goede omzetkansen. Ook in kleinere huishoudelijke apparatuur zijn er mogelijkheden door de trend waarbij consumenten de horeca inruilen voor koken in eigen huis.