Stappen vooruit in VK en Frankrijk
Volgens Piet Hein Merckens, die sinds 2010 topman is bij Wessanen, was de overname van het Britse organische theemerk Clipper afgelopen voorjaar een hoogtepunt en de weg vooruit voor Wessanen. Merckens wil van Wessanen een bedrijf maken dat zijn leidende positie op de Europese markt van organische voeding volledig kan uitspelen.
Het snelle invoegen van de theedochter in de eigen organisatie leidde mede tot hogere verkopen in het Verenigd Koninkrijk, waar het merk de omzet met 11 procent opvoerde. Daarnaast kon het merk worden geïntroduceerd bij de grote Franse supermarktketens Leclerc en Casino. “In Nederland zijn we in gesprek met de grootste supermarkt van het land”, zegt Merckens.
De eigen winkels van Wessanen, onder de formules Natuurwinkel en Gooodyfooods, moesten daarentegen het afgelopen jaar stevig aan omzet inleveren. Inmiddels grijpt Merckens stevig in in deze divisie, waarbij onder meer de formule Gooodyfooods uit de markt wordt genomen. Wessanen heeft veel last van de opmars van concurrent Ekoplaza, dat juist recent met uitstekende jaarcijfers naar buiten kwam en nog voor de zomer een landelijk opererende webwinkel in de lucht wil hebben.