Lagere omzetgroei
Eerder werd gedacht dat Douwe Egberts dit boekjaar een omzetgroei van drie tot vijf procent zou kunnen optekenen, maar de continue prijsdruk in West-Europa – niet in het minst veroorzaakt door de prijsverlagingen van grote concurrent Kraft Foods – zorgen ervoor dat de verwachtingen vandaag iets minder rooskleurig zijn. Een omzetgroei tussen nul en twee procent wordt nu een stuk realistischer geacht.
Wat de verwachtingen voor de middellange termijn betreft, loste Douwe Egberts de verwachtingen wel in met een omzetgroei van 2,3 procent tot 1,34 miljard euro en een winststijging van 70 naar 92 miljoen euro. Jan Bennink liet nog weten dat DE precies weet in welke landen het schoentje wringt en dat een sterk actieplan klaarligt om de problemen op te lossen, maar veel details wou hij daar nog niet over kwijt.
Alweer Senseo-marketingblunder door topman
Topman Jan Bennink van Douwe Egberts Master Blenders 1753 verkondigde bovendien dat de kwaliteit van Senseo beter moet. De kwaliteit van de producten staat vandaag maar op het niveau van huismerken en dat moet een pak beter, aldus Bennink. Hij gelooft wel sterk in de toekomst van het merk Dolce Gusto, dat vooral bij de jongere consument een succes blijkt te zijn.
In zijn kritiek op Senseo staat Bennink zeker niet alleen: zijn voorganger Michiel Herkemij meldde vorig jaar al dat voormalig eigenaar Sara Lee jarenlang bewust zeven procent koffie minder in de Senseo-pads stak, dan op de verpakking was aangegeven: “De kwaliteit is er de afgelopen jaren door de kostenbesparingen van Sara Lee zwaar bij ingeschoten. Zo hebben ze wat koffie uit de koffiepads van Senseo gehaald, om ze goedkoper te maken.”
Het vervolg van Herkemijs betoog in NRC klinkt bijzonder gelijkaardig aan dat van Bennink vandaag zei: “Op die manier geef je de huismerken vrij baan: hun pads zijn twintig procent goedkoper en hebben dezelfde kwaliteit. Bij Heineken heb ik geleerd dat kwaliteit het enige is waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Alleen zo kun je het winnen van de huismerken.” (GDW)