“Noodzakelijk en prikkelend”
Dat het Prijzencircus eraan zat te komen, werd de bezoekers van de V&D-filialen de afgelopen week behoorlijk ingepeperd. Overal in de warenhuizen stonden immers geheimzinnig afgeplakte presentatietafels, waaronder zich de aanbiedingen bevonden. Op de modeafdeling waren de kledingstukken die pas met het Prijzencircus mochten worden vastgepakt en gekocht, opzichtig in rood plastic ingepakt.
“Zo doen we het al jaren”, zegt V&D-woordvoerster Inge van Langelaar. “De consument is eraan gewend. We moeten het wel zo aanpakken, want het lukt ons nooit om al die afgeprijsde goederen in één keer goed op de winkelvloer te krijgen. Vandaar dat we het al voor het begin van het Prijzencircus neerzetten en afdekken.”
Klanten in de winkel proberen uiteraard wel te zien welke koopwaar zich op de tafels bevindt, die nog met papier is afgeplakt. Ook kunnen sommigen de verleiding niet weerstaan om door het plastic te turen, waarmee de kleding is afgeplakt. “Het is noodzaak dat we het zo moeten doen, maar het heeft ook als effect dat het de klanten nieuwsgierig maakt“, beaamt de V&D-woordvoerster.
‘Geen negatieve reacties’
Sinds vandaag mag alle afgeprijsde waar worden bekeken en gekocht. “Eigenlijk al sinds gisterenavond”, zegt de V&D-woordvoerster, “want onze VIP-klanten die een klantenkaart hebben, mogen al eerste komen shoppen. Vanaf vanochtend kan iedereen het Prijzencircus meemaken.”
Geheimzinnigheid en een VIP-behandeling voor kaarthouders: leidt dat niet tot gemopper onder de bezoekers van de V&D-winkels in de week voor het Prijzencircus begint? “We hebben nooit negatieve reacties gehad”, zegt Van Langelaar, “terwijl we dit al enkele jaren zo doen.” Bovendien valt het met de geheimzinnigheid wel mee, want veel staat al in de folder. En alle online klanten kunnen al sinds zaterdag tegen actieprijzen kopen.”
Maakt dat die VIP-status toch behoorlijk minder interessant? “Dat denk ik niet”, zegt Van Langelaar. “Online loopt het weliswaar goed, maar lang niet iedereen vindt online shoppen fijn. Dus stellen klanten het op prijs als ze als eerste het Prijzencircus in de winkel kunnen meemaken.”
‘Niets mis mee, mits goed aangepakt’
“Als V&D dit vaker heeft gedaan en zegt dat het aantal negatieve reacties binnen de perken is gebleven, dan is dit wel een prikkelende manier om de shopper kenbaar te maken dat er vanaf donderdag een grote actie gaat plaatsvinden, en wat een van de voordelen is om VIP-klant bij V&D te worden”, zegt Art Frickus, expert in winkelmarketing. “Als V&D dan ook nog eens handig inspringt op eventuele klachten, bijvoorbeeld door klagers meteen tot VIP-klant te maken, verwacht ik geen nadelige effecten.”
Frickus wijst ook op de mogelijkeid om winkelklanten op de webshop te wijzen, zodat ze al van de aanbiedingen kunnen profiteren nog voordat in de winkels het papier en het plastic worden verwijderd. “Mits V&D dit allemaal goed op orde heeft, is er niets mis met deze actie”, zegt hij.
Buzz en beleving
Collega-retailexpert Chantal Riedeman is het met Frickus eens: “Het is geen optie om een winkel van de ene dag op de andere om te gooien“, zegt ze. “En stel dat het wél logistiek haalbaar is om het Prijzencircus de avond en de nacht ervoor uit te brengen, dan verwacht ik dat je veel minder ‘buzz’ en beleving hebt in de winkel.”
Het opbouwen en klaarmaken van de winkel voor het Prijzencircus werkt juist in het voordeel van V&D: “Ik ben ervan overtuigd dat die positieve impact vele malen waardevoller is dan de negatieve. Natuurlijk zijn er mensen die klagen en mopperen, maar het maakt ze vooral heel nieuwsgierig. Dus gaat het er inderdaad om, hoe je met de negatieve reacties omgaat.”