De grootste
Met een oppervlakte die vier tot vijf keer zo groot is als een doorsnee supermarkt, wordt deze Jumbo-vestiging meteen ook de grootste supermarkt van Nederland. Waar supermarkten vroeger een harde strijd uitvochten met de prijs als belangrijkste wapen, komt Jumbo nu met andere troeven om de consument te verleiden: service.
Een leger aan koks moet hongerige consumenten op hun wenken bedienen met maaltijden die gedeeltelijk of helemaal afgewerkt mee naar huis kunnen worden genomen of, indien gewenst, ter plaatse kunnen worden gebruikt. Het is een concept dat nog niet eerder te zien was in Nederland.
Ambachtelijke insteek
Met de Foodmarkt wil Jumbo vooral de ambachtelijke toer op gaan, zowel in aanbod als in beleving, zonder de “Zeven Zekerheden” die Jumbo vandaag hoog in het vaandel draagt uit het oog te verliezen. In de winkel zelf werd veel met ruwe baksteen gewerkt en zijn de meubels van hout voor een authentieke toets.
Speciaal voor de Foodmarkt-formule werden nieuwe huismerken ontwikkeld en zal het aanbod verse producten uitgebreid worden. In de aanvangsfase worden 35.000 nieuwe producten aangeboden. Blijken sommige zaken een groot succes zijn, dan zullen deze ook in de “gewone” Jumbo-winkels worden aangeboden.
‘Specialisten’ op de winkelvloer
Wat het overige aanbod betreft, telt de winkel 550 stellingmeter aan droge kruidenierswaren en 700 vierkante meter aan groenten, fruit en aardappelen met bovendien een cockpit voor vers gesneden fruit en vers geperste sappen. De visspecialist moet de consument helpen bij zijn keuze tussen vers of diepvries, gerookt of gebakken.
Daarnaast is er onder andere ook een Aziatische, een Hollandse en een Italiaanse keuken en wordt het brood vers gebakken in een grote steenoven. Er is vanzelfsprekend ook een uitgebreide zuivel- en kaasafdeling, maar ook een chocolaterie, een koffiebranderij en een wijn- en borrelshop.
Dergelijk uitgebreid aanbod en vernieuwde aanpak vragen vanzelfsprekend heel wat mankracht: de nieuwe Foodmarkt zal draaiende gehouden worden door niet minder dan 415 medewerkers. Vanaf ’s morgens acht uur en dan de hele dag door zullen de verse gerechten bereid worden door wel dertig tot zelfs veertig koks.
Breda om te starten
Dat Breda werd gekozen voor de eerste Foodmarkt van Jumbo is niet helemaal toevallig: volgens directeur formule en marketing Colette Cloosterman-Van Eerd is Breda een van de meest culinaire steden van Nederland. Ze vertrouwt tevens toe dat ook Belgische consumenten verwacht worden in de nieuwe Foodmarkt, die volgens de verwachtingen klanten woonachtig tot dertig kilometer van Breda naar het kersverse filiaal zullen brengen.
Ook al zal de Foodmarkt waarschijnlijk een kleine afvloeiing van klanten van andere Jumbo-winkels in Breda met zich meebrengen, toch gaat Cloosterman-Van Eerd er voornamelijk vanuit dat de nieuwe formule vooral een aanvullend effect zal hebben.
Wat de prijsstrategie betreft, is ook het credo van dit Jumbo-filiaal dat iedereen toegang moet hebben tot het aanbod dat Foodmarkt zal brengen. Met duizend parkeerplaatsen is er alvast plaats voor veel bezoekers. (GDW)
Een impressie van de groenten- en fruitafdeling: