Recessie raakt internet niet
Consumenten bestellen steeds vaker via internet. “De recessie lijkt nog steeds geen vat te krijgen op de online retailbranche. Ondanks het dramatische consumentenvertrouwen blijft het aantal online aankopen maar stijgen”, concludeert Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org. Nederlandse consumenten deden in 2012 in totaal 88 miljoen bestellingen in webwinkels, dat zijn 240.000 bestellingen per dag.
De groei komt gedeeltelijk doordat webshoppers een groter aantal bestellingen doen (plus 8 procent). De frequentie van bestellen is inmiddels een grotere groeifactor voor de Nederlandse e-commerce omzet dan de groei van het aantal kopers. Die steeg met 400.000 Nederlanders, oftewel 4 procent tot 10,58 miljoen internetgebruikers. De gemiddelde orderwaarde daalde overigens wel met 4 procent, tot 111 euro per order.
Naar 7% aandeel in gehele retail
De omzetgroei van de online markt is te verklaren door een toename van de productbestedingen (plus 12 procent), zoals speelgoed en kleding. Net als in 2011 groeide deze omzet harder dan de omzet uit de online verkoop van diensten, zoals reizen, verzekeringen en tickets (plus 6 procent)
Een ander onderzoek, van Forrester Research, verwacht inmiddels dat de online retail in Nederland (alleen producten) de komende jaren met gemiddeld 9 procent zal blijven groeien. In 2017 leidt dat er volgens Forrester Research toe dat 7 procent van de retail dan online gebeurt, tegen 5 procent nu.