De testprojecten die discountketen Action heeft opgezet met afhaalpunten, zijn geen doorslaand succes: de retailer moet het in de eerste plaats hebben van de verkoop in z’n fysieke winkels en blijft inzetten op expansie.
Winkels blijven groeien
Zopas publiceerde koopjesketen Action alweer bijzonder sterke cijfers, ondanks de winkelsluitingen als gevolg van lockdowns in verschillende landen. Het coronavirus kan de retailer nauwelijks afremmen. En in tegenstelling tot veel sectorgenoten ziet het bedrijf weinig heil in e-commerce: de fysieke winkels blijven immers sterk groeien, zegt topman Sander van der Laan in De Tijd: “In ons businessmodel is e-commerce in zekere zin nog altijd geen prioriteit. Onze winkels blijven meer klanten lokken, en die kopen ook meer. Vorig jaar groeiden onze bestaande winkels met 5,6 procent.”
De CEO ziet dat het model van Action twee sterktes heeft: “We bieden alledaagse producten aan tegen een lage prijs en onze winkels verrassen. Twee derde van het assortiment verandert voortdurend. Door de groei van onze winkels waren we op korte termijn niet geïnteresseerd in e-commerce.”
Click & collect boomt niet
Omdat de winkels in België en Frankrijk dicht moesten tijdens de lockdown, besloot de retailer om toch afhaalpunten te openen in enkele Franse winkels en in de regio rond Antwerpen. Een defensieve test die nog geen overweldigende resultaten oplevert, zegt Judia Elkadi, die directeur is van Action België: “Het is nog altijd erg lastig die afhaalpunten te organiseren. Klanten moeten de pakjes buiten afhalen, want binnen mag dat niet. Onze vijf afhaalpunten boomen nog niet. Het is een project op de achtergrond, want onze fysieke winkels slurpen nu al onze aandacht op. We willen ze weer allemaal volledig openen, met ons complete assortiment.”
De retailer blijft inzetten op fysieke expansie, al is de sterkste groei in de Benelux nu wel achter de rug. In België wil de discounter van 188 naar 200 winkels evolueren, in Duitsland opent binnenkort de 400ste winkel. Frankrijk heeft Nederland voorbijgestoken als grootste markt. Recent ging de retailer van start in Tsjechië, volgend jaar zijn Italië en Spanje aan de beurt. Over vijf jaar wil Action in twaalf landen winkels hebben, tegenover acht op dit moment.