De coronacrisis heeft ook online marktplaats Etsy geen windeieren gelegd. Het platform, dat voornamelijk vintage en zelfgemaakte spullen aanbiedt, kon de omzet in een jaar tijd meer dan verdubbelen.
Bijna 70 miljoen gebruikers
In het derde kwartaal zag Etsy het aantal actieve verkopers op het platform aangroeien tot 3,7 miljoen, 42% meer dan een jaar geleden. Ook het aantal actieve kopers schoot de hoogte in en steeg met 55% tot 69,6 miljoen. De marktplaats, waar iedereen zelfgemaakte spulletjes kan verkopen, groeit al enkele jaren erg hard, maar kreeg door de coronacrisis nog een extra boost. Het bedrijf kon in het voorbije kwartaal de omzet op jaarbasis zelfs meer dan verdubbelen tot 451 miljoen dollar (380 miljoen euro). De totale waarde van alle verkochte goederen bedroeg 2,63 miljard dollar (2,21 miljard euro).
Dat het platform steunt op vele kleine verkopers uit eigen land die bovendien meestal thuis werken, is tijdens de crisis een voordeel gebleken, schrijft het FD. Daardoor had Etsy, in tegenstelling tot nogal wat grote retailers, veel minder last van distributie- en toeleveringsproblemen. “Onze verkopers zijn niet beperkt tot een toeleveringsketen die afhankelijk is van een paar fabrieken of dat alles wordt verzonden vanuit een of twee depots”, verklaarde CEO Josh Silverman naar aanleiding van de sterke kwartaalcijfers.
Analisten denken dat de groei van de marktplaats nog niet meteen ten einde is. De traditionele retail is met corona op de achtergrond voor vele consumenten nog steeds onaantrekkelijk, meent analist Heath Terry van Goldman Sachs. “Bovendien zijn de ontwerpers op Etsy in staat om snel in te spelen op veranderende consumentenbehoeften.”