Naar 95% contacten via smartphone?
Rabobank heeft vorig jaar het aantal bankcontacten via de mobiele telefoon zien verdrievoudigen naar dertig miljoen keer per maand. ING meldt soortgelijke groeicijfers en verwacht zelfs dat 95% van het contact met klanten over twee jaar via de smartphone en tabletcomputer zal verlopen. Daarbij is het ook de bedoeling dat de telefoon een steeds grotere rol gaat spelen als betaalmiddel voor consumenten, vooral bij het afrekenen van kleinere bedragen.
De opmars van apps waarmee consumenten hun parkeerkosten kunnen afrekenen, zorgen ervoor dat steeds meer consumenten kennis maken met mobiel betalen. Voordeel voor klanten is dat ze niet meer hoeven na te denken hoe lang ze weg blijven en zo het risico nemen te veel of te weinig te betalen. De apps bieden consumenten de kans om per minuut af te rekenen en pas op het moment dat ze terugkomen bij de auto.
Inwoners van Leiden kunnen met ingang van komende zomer vast wennen aan mobiel betalen in de detailhandel: ABN Amro, ING en Rabobank gaan in ruim vijftig winkels en horecagelegenheden een proefproject opstarten. De duizend consumenten die eraan deelnemen, hebben wel een nieuwe simkaart en applicatie nodig om met hun mobiel te kunnen afrekenen. Als de proef succesvol blijkt, wordt die op termijn mogelijk landelijk uitgerold.