De Franse foodretailer Monoprix wil Europa veroveren, de Benelux inclusief. Maar wie is de Parijzenaar, die de “Franse touch” nu ineens naar het buitenland wil brengen?
Voor hippe stedelingen
Monoprix is zo ‘Parisien’ als je ze maar kunt krijgen: opgericht door een lid van de Galeries Lafayette-familie na de economische depressie van de jaren dertig vorige eeuw, schreef de formule zich geheel in de trend in van de eenheidsprijzen. Vandaag wentelt de keten zich weliswaar eerder in het imago van de stad die haar grootbracht dan in de democratische “mono”-prijzen: meermaals verkozen tot de duurste supermarktketen van Frankrijk, doet Monoprix bewust niet mee aan de prijzenoorlog en wil het gemak en “verrassing” voor de hippe stedelingen voorop zetten.
Die ‘convenience’ biedt de groep – sinds 2013 eigendom van Franse sectorgenoot Casino – met zes verschillende concepten. Zo is er naast Monoprix, vandaag eerder een warenhuis dan een supermarkt met ook een ruim aanbod aan huismerktextiel en zelfs interieurartikelen, nog de buurtsupermarktketen Monop’. Afgeleide formules zijn horecaketen Monop’daily voor een snelle hap en Monop’beauty specifiek voor verzorgingsproducten en make-up.
Dubbel zoveel omzet
In 2008 kocht de keten ook Naturalia, een enseigne van bio-winkels. Monoprix gaat er immers prat op dat ze in 1990 de allereerste supermarkt was die biologische voeding in haar assortiment opnam. In 2018 kreeg de foodretailer er nog een belangrijke e-commercedochter bij: de Franse Zalando-rivaal Sarenza. Voor het foodaanbod ging Monoprix onder meer een samenwerking aan met Amazon, die de boodschappen in Parijs gratis binnen de twee uur levert aan Prime Now-leden.
Inmiddels is de groep aanwezig in 85% van de grote (meer dan 50.000 inwoners) Franse steden, met circa 800 winkels en 21.000 medewerkers. Daarmee is de rek er in het binnenland er wel zo’n beetje uit en gaat de formule op zoek naar nieuwe horizonten. Zeker aangezien de directie over 10 jaar de omzet wil verdubbelen tot 10 miljard euro. Met behulp van franchising wil Monoprix nu uitbreiden naar Scandinavië, Duitsland, Portugal en Spanje, maar ook naar Nederland en België.
Blurring en beleving in Montparnasse
Toonaangevend voor de richting die de retailer uit wil, is de nieuwe flagshipstore op Montparnasse in hartje Parijs. De winkel is een heus warenhuis met ruim 5.000 vierkante meter verkoopoppervlakte, waar hedendaagse trends zoals verpakkingsvrij, digitalisering en blurring schijnbaar moeiteloos worden gecombineerd. Ook op de shift naar meer duurzaamheid en gezondheid zet de groep graag in.
Op het gebied van verduurzaming zet Monoprix Montparnasse onder meer in op verpakkingsarme bulkproducten, waaronder zelfs bier op tap. Elke maand steunt een selectie van promoproducten ook een goed doel en er zijn tweedehandse interieurobjecten te vinden. De ambachten worden zowel op de foodafdeling in de verf gezet als onder andere op het binnenplein – de Place Publique – van het warenhuis, waar verschillende kunstenaars en ambachtslieden hun waren mogen aanbieden. Ook in de mode- en home-afdelingen zijn exclusieve samenwerkingen te vinden.
De winkel moet bovendien een belevingsruimte worden door er een lunchrestaurant Le Comptoir, een noodlebar en een koffieshop aan toe te voegen. Tijdens de sluitingsuren gaan in het restaurant trouwens kookworkshops door. Op het binnenplein is dan weer een ontmoetingsplaats voorzien, waar klanten, winkeliers, ondernemers en verenigingen elkaar kunnen treffen, terwijl er ook toeristische en buurtinformatie te vinden is. Een handige dienst zijn bijvoorbeeld de AirBnB-sleutelkastjes die er hangen.
Al zeker geen prijsvechter
Maar technologische innovaties worden evenzeer benut: klanten kunnen er rustig hun (geconnecteerde) winkelkarretje vullen en hun volle kar vervolgens gewoon achterlaten. De spullen worden later thuis geleverd. Het is ook mogelijk om in de app of pas later thuis te betalen, wat haastige shoppers tijdswinst moet opleveren – net als de click&collect-service. Slimme terminals in de kledingafdeling geven klanten bovendien suggesties op maat aan de hand van QR-codes.
Als de keten dus straks naar de Lage Landen afzakt, zal het alvast zeker niet als prijsvechter zijn, maar wel als voorvechter van Parijse ‘finesse’ en premiumbeleving. Of de keten echter eerst zal inzetten op de – sinds Covid-19 extra populaire – buurtwinkels of de beproefde warenhuisbranche, valt op dit moment nog af te wachten.