Betalingen alweer urenlang onmogelijk
Door aanvallen van buitenaf was het iDeal-systeem de afgelopen dagen urenlang niet bereikbaar. Daardoor konden consumenten hun betalingen niet via deze methode uitvoeren. Een jaar geleden deden zich ook al soortgelijke problemen voor, waardoor de schade intussen in de tientallen miljoenen loopt, stelt Thuiswinkel.org. MKB Nederland noemt het ‘onacceptabel’. De problemen deden zich deze keer vooral voor bij ING, maar ook andere banken werden getroffen.
Volgens de partijen heeft de storing van een jaar geleden niet tot voldoende spoed geleid bij het voorkomen van soortgelijke problemen in de toekomst. Hierover wordt al een jaar gepraat tussen de banken en belangenbehartigers van webwinkeliers. Deze moeten uiteindelijk leiden tot een prestatiecontract met de banken, maar daarvan is momenteel nog geen sprake. Volgens Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org lopen de gesprekken nog steeds en moet de komende weken of maanden meer duidelijkheid komen over de te maken afspraken.